Fredag

Idag har det inte hänt så mycket, Willy vaknade halv 1 ungefär, sen var det bjölbyte och mat som gällde och nu ligger han och sover i mitt knä, väldigt mysigt om jag får säga det själv =).

Tänkte ta förlossningsberättelsen nu om han fortsätter sova lugnt och stilla.

Förlossningen:
Kan ju börja med att berätta för er att det tog sammanlagt 32 timmar från det att 1:a värken kom =/.
 
I alla fall...allt började med att jag vaknade klockan 03:00 på Torsdagsmorgonen (10/2) av att jag hade skitont i magen...tänkte inte mer på det eftersom det kändes som vanliga menssmärtor så jag försökte somna om igen, men sen vaknade jag igen efter 10 minuter av att det gjorde ont igen, försökte sova lite till, men vaknade hela tiden efter 10 minuter. När klockan blev 06:00 så gjorde det mer ont så jag ringde till förlossningen och frågade vad jag skulle göra, om jag skulle åka in eller avvakta, dem tyckte att jag skulle avvakta eftersom vattnet inte hade gått än, dem sa att jag skulle lägga mig i ett varmt bad och slappna av så det gjorde jag i ca 1 halvtimme.

Tiden gick och vid halv 10 på morgonen så ringde jag igen och sa att värkarna blivit starkare och då sa dem att jag skulle åka in för en kontroll. Väl inne på förlossningen så kopplade dem en CTG på mig och lät en halvtimme passera. Sen kom det in en undersköterska och en barnmorska och barnmorskan kollade hur mycket öppen jag var och fast jag haft värkar i 6-7 timmar så var jag bara öppen 1,5 cm så vi fick åka hem igen.

Väl hemma tog jag 2 panodil, försökte äta lite (vilket var jävligt svårt) och gick och la mig i ett varmt bad igen, sen gick jag in i sängen och la mig, var skittrött eftersom jag knappt fått sova på natten, nu fick jag sova en halvtimme ungefär vilket var skönt. Vid 3-tiden på dagen så la jag mig i badet igen (det lindrade faktiskt lite) och under tiden så startade Oscar ugnen och skulle laga middag, nu hade jag haft värkar i 12 timmar. Middagen gick väl ner, men det tog sin tid eftersom man inte kunde tugga och ha så himla ont samtidigt. Vi gick och la oss i sängen igen. Vi kunde inte sova mer så vi låg och pratade istället framtill klockan 6 på kvällen då vi gick upp och skulle ta lite kvällsfika, sen gick vi in i soffan och tittade på tv tillsammans, vid 9-tiden på kvällen när jag gick på toa så märkte jag att jag hade börjat bloa lite och för att vara säker så ringde jag till förlossningen och frågade om det var helt normalt eller om jag skulle åka in, hon sa att jag skulle vänta en timme och se om det bloar mer och ringa tillbaka då. Det bloa mer och jag ringde dem igen och då sa dem att vi skulle åka in för en kontroll.

Så klockan 10 ungefär var vi där inne igen och dem kopplade CTG:n på mig igen och sen kände dem hur mycket öppen jag var nu, då hade jag bara öppnat mig till 3 cm, dem tog bort CTG:n och sa att vi skulle stanna kvar 1 timme ungefär och se om jag öppnade mig mer annars skulle vi åka hem igen, efter 1 timme kollade dem mig igen och då var jag öppen 4 cm så jag fick stanna kvar. Vi fick vars 2 mackor och vars ett glas varm oboy och saft, sen när vi hade ätit det så hade klockan blivit 12 på natten och då bar det iväg till badet igen, eftersom jag inte ville ha några sprutor så fick det bli badet, men det funkade inte att sitta där så länge eftersom värkarna var starkare nu än någonsin, vi gick tillbaka till rummet. Klockan blev 1 och jag kunde inte slappna av längre så jag bad omsmärtlindring, fick petidin, en spruta somdem sätter i rumpan på en =S, kände inte av sprutan för samtidigt som dem stack in den så fick jag en värk så det kändes inget av sprutan hehe =). klockan halv 2 kunde jag somna lite, fick sova 5 minuter, sen vaknade jag av en värk och så höll det på till klockan 3 sen kom det en ny barnmorska och undersköternska, vid detta tillfället fick jag lustgas också, blev helt ding i huvudet, vid 4-5 tiden hade jag så ont så jag var tvungen att ha någon smärtlindring till så det blev ryggmärgsbedövning, efter att jag fått det så fick jag ingen lustgas längre och det var nog tur för efter att jag fått ryggmärgsbedövningen så var jag helt borta, kommer inte ihåg någonting från klockan 6 till klockan 9, piggnade till klockan 9 av att Oscar satt och matade mig med äppeldricka (inte äppeljuice), det var mycket tjockare än äppeljuice, Oscar hade stoppat in sugröret i min mun och sa till mig att suga hela tiden annars slutade jag suga. Fick i mig 3 glas med äppeldricka och 1 banan. Märkte också när jag piggnade till att värkarna var borta, men nu hade krystvärkarna börjat istället, barnmorskan och studenten kom in och kände hur mycket öppen jag var nu, var öppen 9 cm, men även med krystvärkar så fick jag inte börja krysta eftersom jag inte var öppen helt och eftersom han inte hade kasat ner det sista med huvudet, så jag fick sitta och skaka med rumpan så att han skulle komma ner den sista biten. Kändes konstigt att sitta och skaka på rumpan =S. Sen när jag väl fick börja krysta så var dem värsta smärtorna över. Tog ingen smärtlindring när han väl skulle ut. Det ända som kändes när han skulle ut var när huvudet var halvvägs ute och man skulle vänta på nästa krystvärk, det strammade som in i, men sen var det bara 2-3 krystvärkar till sen låg han på mitt bröst och tittade på Oscar, som var med under hela förlossningen och höll i min hand.

110211 klockan 10:45 var han ute och kollade på världen utanför magen =), världens underbaraste lilla kille =). Älskar dig min underbara son Willy =).

Så gick det till på min förlossning, det hemskaste var värkarna som man har under tiden man håller på att öppna sig, men sen att trycka ut honom var inte så farligt =). Hoppas ni gillade att läsa hur det gick till.

Puss på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0